Etiketter

Søk i denne bloggen

lørdag 19. februar 2011

Lammecarrè - Lammecarrè med risotto og parmesanchips

( Dette bildet er tatt etter bruning, men FØR steking)

Lammecarrè:


Mmmmmmmm........... Så kommer vi til selve kjøttstykket: Lammecareèn. Vi kjøper hele stykker fra fysedisken i Sweden (Harryhandel kan være passe HIGH-CLASS om man går inn for saken)
Hellstrøm hadde nok fått svingslag av kjøtt fra frysedisken, men pytt sann.

Beregn ca 2 bein pr pers (Ved  menyer med 4 eller flere retter) Ved en 2 retters ville jeg nok valgt 4 bein pr pers (dersom det er storspiste mannfolk med i klubben).

3 dager i forkant kan man salte og peppre og evt ta salvie på kjøttstykket og legge det i en pose i kjøleskapet. (Litt som man gjør med juleribba)
 Dette er ikke et must, man kan krydre rett før steking også.

Deretter brunes lammet i stekepanne på medium til sterk varme. Så skal det hvile i minst 15 min.
Tips: Siden jeg skulle være som et kinderegg denne kvelden; dvs 3 ting på en gang (kokk, servitør OG vertinne) brunet jeg lammet ca 1 t før gjestene kom.

Ovnen settes på 180*C. Kjøttet skal stå i ovnen til kjernetemperaturen er på 60*C. Dette gir rosa kjøtt.
Deretter skal det hvile i minst 15 min slik at kjøttsaften setter seg. Så kan det skjæres opp i koteletter og anrettes på tallerkenen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar