Etiketter

Søk i denne bloggen

søndag 20. mars 2011

Kjøttpudding med tomatsaus - en hverdagsrett


Kjøttpudding i tomatsaus:


Dette er en rett jeg tror jeg har arvet etter mamma. Uansett har jeg laget den så lenge jeg kan huske. Det vil også si at jeg ikke hadde begynt å lage alt fra bunnen av.. Derfor er kjøttpuddingen ferdiglaget fra Gilde. Dette er altså en helt enkel og velsmakende hverdagsrett. Datteren min blir fortsatt jublende glad når dette står på menyen. Anbefales på en helt vanlig mandag.. og hvorfor ikke på en søndag? Bestemte meg akkurat nå for at neste gang jeg skal lage denne retten skal jeg lage kjøttpudding selv :-)

Poteter:


For å korte ned på koke/dampetiden skjærer jeg ofte potetene i båter eller terninger.
Dampes/kokes i 30-40 min.
De er ferdige når kniven glir lett igjennom :-) (ikke alle som kan koke poteter)

Brokkoli:

Dampes/kokes sammen med potetene de siste 7-10 min. Helst 7 min.. da blir de ikke så vasne.

Jeg bruker damper til allt av grønnsaker. Den fikk jeg av pappa for kanskje 15 år siden. Still going strong.



Min damper: Brukes til alle grønnsaker, eggkoking og div. Mitt must have på kjøkkenet. Sparer kjeler og plater.







Tomatsaus: 

4 ss meierismør
4 ss hvetemel
2 buljongterninger (okse, kylling)
1 lite glass tomatpurè
5-7 dl vann (evt mer.. se an tykkelsen på sausen)
salt, pepper
evt oregano/basilikum

Smelt smøret og rør inn melet. Tilsett væske litt om litt. La det koke inn og lag en jevn røre mellom hver gang du sper på med væske. Legg i buljongterning og pass på at den løser seg opp (evt rør ut den i væsken du skal tilsette i sausen). Tilsett tomatpurè og smak til med salt/pepper og tilsett evt basilikum og/eller oregano etter eget ønske.
Du har nå en fiks ferdig middagsrett som er god for voksne OG barn.
Nam nam.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar