Etiketter

Søk i denne bloggen

torsdag 6. januar 2011

Panna cotta med multe"lokk" og hjemmelaget cashewnøttkrokan

Jeg fortsetter med oppskrifter fra nyttårsmenyen.

Panna cotta


4 pers

5 dl kremfløte
100 g sukker 2 1/2 plate gelantin
1 vaniljestang

Legg gelantinen i vann
Skrap ut vaniljefrøene.
Kok opp 1 dl fløte, sukkeret, vaniljefrøene og den "tomme" stangen
La dette koke i 2-3 min
"Kvest" ut vannet fra gelantinplatene og tilsett dette i den varme fløteblandingen
Tilsett resten av fløten
Sil over i porsjonsformer
Settes kaldt i kjøleskap i 2-3 timer

Så enkelt- så godt

Multe"lokk"


Jeg hadde ikke multer, så jeg brukte:

2 ss multesyltetøy
1 vaniljestang (må ikke tilsette vaniljesukker . da blir det UTROLIG søtt)
3 ss multelikør (lakka)

Smelt syltetøyet og tilsett vaniljestangen. La det putre noen minutter. Sil av frøene dersom man ønsker en glatt "saus".
Avkjøl til det stivner litt. Tilsett likøren.
Hell dette over panna cottaen når denne er stiv. La det stå i kjøleskap ca 1 t til slik at multen stivner litt.

Cashewnøttkrokan


50-100 g salte cashewnøtter
1-1/2 dl sukker
2 ss vann

Finhakk nøttene
Smelt sukker og vann til karamell. Rør litt underveis Ha tålmodighet.
Tilsett nøttene og umiddelbart legg massen på stekeplate MED bakepapir.
Prøv å fordel i tynt lag. Dette kan være vanskelig.
Evt sett i ovnen på 175¤C og følg godt med. Sukkeret vil igjen smelte, men obs obs... det kan fort brenne seg. Derfor: følg med!

Denne retten er enkel men smaker veldig godt!
Tips:
Jeg har brukt denne retten til hva jeg kaller "snikmultifisering". Dvs servert retten til folk som ikke liker multer, men som elsket desserten. Ofte er det frøene i multene som gjør at folk har aversjoner...
Så her er det bare å kjøre på!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar