Etiketter

Søk i denne bloggen

søndag 27. februar 2011

Champagne to the bird - Grevinnen og Hovmesteren

And: 


Bilde: Anden er stekt i panna og venter på å settes inn i ovnen.

Beregn 1 andebryst på 3 pers om du vil være raus i en 4-retters meny

Salt/pepper
salvie

Rut opp anda mens den fortsatt er litt frossen (dersom du kjører frossenvarianten... jeg har som vanlig vært i sverige og handlet anka der). Bruk gjerne en ren og kvass tapetkniv.
Salt og pepre og tilsett urter. Legg brystene i pose i kjøleskapet opp til 2 døgn. Har du dårlig tid, krydrer du rett før steking.

Stek anda i medium varm stekepanne med skinnsiden ned. La det steke til du har fått en fin farge og skorpe. (se bildet ovenfor)

Sett ovnen på 180*C og stek anda til kjernetemperaturen er 53*C (ca 12 min). Dette skal hvile i minst 15 min. Skjær så opp skrå skiver i ca 5-10 mm tykke skiver. Anda skal da være fin og rosa inni. OBS: dersom man oversteker andebryst får man en tran/leversmak som ikke er spesielt attraktivt. And er tross alt finstas-mat.


Rødvinssaus:


Bilde: Tidlig i prosessen: jeg koker rødvin med ben og skinn og diverse fra kyllingene jeg kokte til mulligatawnysoup

5 dl rødvin
skrog, ben og skinn fra kokt kylling (eller kyllingfond/buljong)
1 hel hvitløk
1/2 løk
La dette koke inn og reduseres til ca halvpart.
Sil av skrog og grønnsaker
3 ss solbærsyltetøy:
Bilde: Denne solbærgeleèn har jeg kjøpt i sverige. 

salt/pepper
maizenna til jevning dersom sausen blir tynn.

Jeg smaker alltid på sausene og justerer med sukker/honning og salt og evt pepper.

Ovnsbakte rotgrønnsaker:





1/2 sellerirot i terninger
1 persillerot i terninger
2 gulerøtter i terninger
2 rødløk i terninger
4 sjarløttløk i terninger
2 hvitløkfedd (finhakket)
1/2 chilli
Roten av 1 brokkoli i terninger.
Salvie
3 ss honning
4 ss olje
3 ss meierismør i terninger
salt/pepper

Legg i form og stek på ca 200*C i 45 min (til grønnsakene er møre)


Honningstekte cherrytomater:

Beregn 2 stk cherrytomater pr pers
salt
pepper
salvie
3 ss honning (flytende. Se bilde nedenfor)
2 ss peanøttolje (eller annen olje


Bilde: tomatene før de skal i ovnen. Fristende?

Tomatene stekes enten 1) 210*C i ca 10 min  ELLER: 2) 160*C i ca 1 1/2 (følg med)
I siste variant får tomatene en søtligere smak og blir litt à la soltørkede tomater. Jum jum.

Bilde: Flytene honning. Et stort must i matlagingen. Balanse mellom søtt og syrlig er viktig.

Rotstappe

Til 4 pers
Beregn ca 2 mandelpoteter pr pers (skrelles og kuttes i terninger)
1/2 sellerirot (skrelles og kuttes i terninger
1 løk (finhakket)
1 kinesisk hvitløk (eller4 fedd)
100 g meierismør (ihvertfall!!)
2 dl creme fraiche
4 ss trøffelolje (se bildet nedenfor)
1 dl h-melk (fløte?)
salt/pepper
Damp grønnsakene møre. Mos og tilsett smør, melk, salt og pepper. Tilslutt smaksettes med creme fraiche og evt mer salt og trøffelolje om nødvendig.

Bilde: trøffelolje... hever smaken!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar