Etiketter

Søk i denne bloggen

lørdag 19. februar 2011

Konfektkake med vaniljeis og bakt ananas med banan og chilli

Konfektkake:




200 g 70% sjokolade
200 g smør
4 egg
2,5 dl sukker
1,5 dl hvetemel

Smør og mørk kokesjokolade skal smeltes på lav varme.
Plomme og hvitte skal skilles. Hvittene skal stivpiskes. Eggeplommene og sukker skal piskes til eggedosis
Hvetemelet skal siktes vekselvis i eggedosisen med sjokoladesmøret.
Tilslutt skal de stivpiskede eggehvittene vendes forsiktig inn.

Legg bakepapir i bunn av rund kakeform.
Sett kaken inn i ovn på nedeste rille i 175*C i 30-35 min (obs!! ikke bruk varmluftfunksjonen når du baker!!)
Avkjøl HELT i ovnen. Løsne kantene med skarp kniv.
Kaken kan lages dagen før om ønskelig.

Kaken var supergod. Her måtte jeg frem og dobbeltservere, selv om vi faktisk hadde vært gjennom 4 retter.

Bakt ananas med banan og chilli








Denne retten lot jeg meg friste av via Hellstrøm, selv om jeg gjorde en liten vri.

4 ringer fersk ananas
1 vaniljestang
1/3 chilli
2 dl sukker
1 dl vann
1 banan
saft av 1/2 sitron

Smelt sukker til karamell i en kjele. Tilsett vannet. Hell karamellsaus og banan i en blender og kjør det til en jevn røre. Skjær ananasringene i biter og legg i ildfast form. Hell banankaramellsausen over. Tilsett chilli, vaniljestang (og vaniljefrø) og sitronsaft. Dekk med aluminiumsfolie og stek i ovn på 170*C i 1 1/2 time.
Serveres varm med god vaniljeis.

Med skam å melde så smakte dette rart og ikke spesielt godt. Mamma og jeg syntes chillien var for fremtredende og at det smakte for sterkt. Søster syntes ikke det var sterkt, men smakte bare bananen. Ingen av gjestene var ananas-fan i utgangspunktet,.. og denne oppskriften klarte ikke å overbevise om det motsatte.
Men man må jo teste ut for å komme seg videre i gourmet-jungelen:-)
Denne retten fikk tommel ned.

Men Konfektkaken og vaniljeisen (som jeg drysset granateple over) smakte supert.
Det hele fikk en ekstra piff med den gode dessertvinen jeg hadde plukket ut for anledningen:

Goldschild Riesling.

Den fikk full pott av panelet. Kjempegod og kan absolutt anbefales



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar