Etiketter

Søk i denne bloggen

søndag 20. mars 2011

Entrecôte med bakt chevrè og salat

Entrecôte med bakt chevrè og salat: 


Entrecôte med bakt chevrè og ristede valnøtter.

Entrecôte: 

Pass på at kjøttet er godt modnet. Dvs at det er lite motstand i kjøttet når du trykker på det og at fargen er mørk.
Skjær bort sener.
Kjøttet skal være romtemperert før det stekes, så husk på å ta det ut av kjøleskapet i god tid før du skal begynne. 2 timer minst! Da får du best resultat.
Biffsteking/grilling for dummies:
Kjøttet skal stekes i varm stekepanne med litt meierismør i ca 1 min på hver side. Hvile i ca 5 min. Så steke igjen i ca 1 min på hver side for rosa inni og samtidig ikke "blødende". Serveres umiddelbart. 
(Sånn gjør ikke proffene det, men ojojojoj så bra dette blir allikevel :-)



Salat: 

Her trenger du ikke være veldig raffinert. Osten, kjøttet og dressingen i seg selv er det mye smak i.
Men litt salat, rødløk og evt tomater om du har

Ristede valnøtter:

Hakk ønsket mengde valnøtter (jeg liker å være raus) og tilsett de i varm, tørr jernstekepanne.
La de steke på medium varme til de får bittelitt farge. Obs! må ikke bli brent!!
Strø over salaten. (Dette kan gjøres god tid i forveien om ønskelig)



Dressing:

1 ss grovkornet sennep
2 ss balsamicodressing
4-6 ss extra virgin olivenolje
3 tsk smeltet honning (flytende eller 1 sek i micro)
1 tsk sukker
salt/pepper

Bland alt sammen og hell over salaten



Bakt chevrè: 

Skjær osten i passe tykke skiver. Dypp begge sider i hvetemel og stek på hver side i panne med meierismør til de blir lett gylne.

Sett så i ovnen på 200* C i ca 10 min.
Anrett på tallerken med honning og valnøtter.. slafs.




1 kommentar:

  1. mmmmm...lekkert fristende, og så fine bilder:-))må kjøpe chevre igjen snart kjenner jeg.....

    SvarSlett